0

GÅR DET ATT FÅ GAMLA HUNDAR ATT SITTA?

Nu är det redan 3 veckor sedan jag senast bloggade. Jag hade tänkt skriva en gång per vecka, i alla fall de första månaderna. Men det har varit väldigt tuffa veckor. Nästintill sockerfria, glutenfria och mjölkfria veckor påverkar en kraftigt. Som att sluta med tre olika droger på en gång. Samtidigt har jag lärt mig uppskatta sådant som jag aldrig ens tänkt tanken på att äta tidigare. Som t.ex. Palsternacka! Som är så söt och god. Tillagad i ugnen. Vi använder den istället för Pommes Frites. Men går lika bra att riva ner färsk i en sallad. Och gula och gröna bönor. Goda både stekta och kokta. Och alla olika typer av ris till frukost. Som ”Tomtegröt” extra smaksatt med äpple, hallon och blåbär. Toppad med cocos mjölk/grädde. DET GÅR ATT FÅ GAMLA HUNDAR ATT SITTA! Under de senaste veckorna har jag bara haft 20-25% ork att göra något. Eftersom jag bara har 25% sjukpenning och är egenföretagare så har jag gjort det allra viktigaste på jobbet och all övrig tid vilat. Har inte ens kunnat tänka på att blogga. Fortfarande vet jag inte från den ena gången till den andra om medicinen tar efter 1 timma? 2 timmar? 3 timmar? Eller överhuvudtaget tar alls denna 4-6 timmars cykel. Ena gången undermedicinerings symtom. Nästa över medicineringssymtom. Det jobbigaste är det ökade surrandet i ben och fötter. Som håller mig vaken flera timmar per natt. Samtidigt kräver jag inte lika mycket sömn faktiskt. Beror nog på att jag är noga med Vitamin och mineraltillskottet + framförallt Omega oljan. Att under några månader äta en ganska enformig kost, men ändå rik på protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler och fett, är ett måste för att de inflammerade cellerna (grundorsaken till olika sjukdomars problem) skall få en ärlig chans att kunna reparera sig själva. Det är först då som t.ex. Parkinson sjuka kan starta upp en ”död” cells dopamin produktion. (Läkarna säger att cellerna är döda medan jag hävdar, utan riktiga forskningsresultat i ryggen men med 86.000 timmar av egen erfarenhet och studie av hur min egna kropp reagerar och fungerar.) Cellerna kan starta om när den får rätt bränsle. Och det bränslet stavas NÄRING. Enformig kost blir det eftersom det finns mycket begränsat med mat som är ”giftfri” idag. Och skall man kunna reparera en cell så krävs näst intill 100% koncentration på uppgiften. Men ett litet steg är bättre än inget. Mitt råd till alla med neurologiska sjukdomar blir att: 1. Minska på socker. Börja med godis och söta drickor. Fortsätt med att minska på kaffebröd. 2. Minska på gluten produkter så mycket som möjligt. Mindre vitt bröd och kaffebröd är en bra början. (Vissa forskare säger att ju mer glutenfritt man äter ju bättre är det. Just gluten ligger kvar i flera månader och ”skräpar”. Även om man bara tar en bulle då och då. Jag vet inte.) 3. Prova med att utesluta så mycket mjölkprodukter som möjligt. Många är känsliga för mjölk. 4. Glöm inte ett högkvalitativt kosttillskott med Vitaminer, Mineraler och Omega olja. Snabbast resultat når ni om ni gör som jag gjorde. Tar bort alltihop på en gång. Men då får ni vara beredd på att det också blir kraftfulla utrensningar. Lär dig känna av din kropp. Blir det för jobbigt så gör ett uppehåll 2-3 dagar. LYCKA TILL!

Kommentera här: