0

SNART KANSKE JAG KAN TITULERA MIG FORSKARE. VEM HADE TROTT DET FÖR BARA 1 ÅR SEDAN?

”Kampen mot läkemedels företagens medicin bluff är en David mot Goliat kamp. Och snart ligger jätten på rygg!” Så avslutade jag min förra blogg.

Mina fortsatta studier av kosttillskotts effekter för dem med olika sjukdomar går nu in i en ny fas. Från att jag i princip bara rapporterat vad som hänt mig och min Parkinson sjukdom när jag tagit ett högkvalitativt kosttillskott + Omega olja så skall jag nu ansöka om forskningspengar så att jag kan skapa en grupp med 20-25 personer som har Parkinson. Förhoppningsvis får de samma positiva resultat som jag själv fått.

 

Jag kommer också att ansöka om medel för att göra lika dana studier på andra sjukdomar för att se om kosttillskott kan vara ”lösningen” på deras problem också. Eller är det bara ett fåtal som får effekt av kosttillskott? Eller kanske är det helt andra faktorer som spelar in när någon blir bättre från sina olika sjukdomar?

De som är med i studien kommer att, under 1 års tid, få vitaminer, mineraler och omega olja till ett rabatterat pris. 20-70% beroende på hur mycket pengar projektet får.

Deltagarna kommer, vid ett flertal tillfällen under detta år, att få fylla i en ”Symtom undersökning”. Man noterar vilka symtom man har haft och i vilken grad den påverkar ens livskvalité. Och vilka förändringar som skett första veckan, månaden, halvåret, året.

 

Jag har ju blivit så otroligt mycket bättre under det senaste året. Men ändå så slutar jag nu med att segla Laser. Laser är en enmans jolle som kräver mycket fysik. Och det är ju kanske inte det bästa alternativet om man har Parkinson. Men det roliga med Laser är att det finns speciella SM, EM och VM för oss ”gubbar” över 35 år. Jag har seglat 2 EM och 3 SM under dessa år.

Men jag är en tävlingsmänniska och det är tufft när medicinen dippar. Många naturliga reaktioner fungerar plötsligt bara med kommando. ”Kom igen nu benet, böj dig och dra in kroppen i båten annars kapsejsar jag…” Där någonstans ligger jag redan i vattnet med jollen över mig. Så var den seglingen förstörd. En mitten eller topp placering förbytts snabbt till en kamp om sista platsen.

Medan jag till nästa segling får medicinen att verka under hela racet och kommer då in på en topp 10 placering.

Som sagt, jag är en tävlingsmänniska, och jag vill kunna ge 100% vid varje tillfälle. Så därför tog jag i torsdags beslutet, på vägen hem efter första SM dagen 2016, att denna tävling blir den sista seglingen för mig så länge jag inte är helt frisk. Idag kommer jag lägga ut min båt till försäljning. Jag har haft en dröm sedan 30 års ålder att få komma tillbaka till Laser och segla just Masters tävlingarna. Den uppfylldes och det har varit riktigt roligt. Nu vill jag gå vidare och uppfylla andra drömmar.

 

En av orsakerna till att jag slutar är också att jag idag har mindre tid till segel träning. Utan träning så blir tävlingarna väldigt jobbiga, inte bara psykiskt utan framförallt fysiskt. En Parkinson sjuk kropp har det definitivt jobbigt ”dagen efter”.

Men vad skall jag göra istället. För seglingen var ju trotts allt en allsidig träningsform med 180 i puls och aktiva muskler i hela kroppen. Liksom att höfterna också fick sig en stretchning. En annan båt? Trissjolle kanske? Eller något helt annat? Bordtennis skall ju vara bra för huvudet enligt ett gäng Parkinson sjuka i Luleå. Det har jag sett på TV.

Ja, det får det bli. Bordtennis för alla Parkinson sjuka i Kungsbacka. Det kanske redan finns? Nej, troligen inte! Skall det bli något med det så får jag nog fixa det själv…

Så, en uppmaning till dig: Känner du någon som bor i närheten av Kungsbacka (3 mil söder om Göteborg) som vill testa bordtennis som ”läkemedel” mot Parkinson? Eventuellt har jag en billig lokal på gång med plats för 4 bordtennis bord kvällstid måndagar eller fredagar. Eventuellt även lördag eller söndag. Intresserad får gärna ringa mig.

LIKASÅ UPPMANAS INTRESSERADE PARKINSON OCH DEMENS SJUKA SAMT DE SOM HAFT STROKE,  OCH SOM VILL DELTAGA I MINA OLIKA FORSKNINGSGRUPPER, ATT RINGA MIG.

Jag kommer förhoppningsvis igång med dessa studier under hösten.

 

Som sagt, kanske kan jag snart skriva FORSKARE på mitt visitkort också…

 

Sören Axhorn 070-977 95 14

Kommentera här: